ΚΕΦ. 1 Οπολιτισμός των Ελλήνων

\"\"

\"\"

Αρχαίο και σύγχρονο θέατρο: πόσο μοιάζουν και πόσο διαφέρουν;

Οι διαφορές ανάμεσα στα αρχαία και στα σύγχρονα θέατρα είναι ότι τα αρχαία υπήρχαν μόνο σε εξωτερικό χώρο σε αντίθεση με τα σύγχρονα που υπάρχουν τόσο σε εξωτερικό όσο και σε εσωτερικό χώρο.Ακόμη η ορχήστρα του θεάτρου που είχε σχήμα τέλειου κύκλου στις μέρες μας υπάρχει σε πολύ λίγα θέατρα αφού έχει αντικατασταθεί από την ορθογώνια σκηνή.

Στην αρχαία Ελλάδα τα θέατρα θεωρούνταν πολύ σημαντικά. Μάλιστα αποτελούσαν ένα τρόπο εκπαίδευσης.Επιπλέον στην αρχαία Αθήνα η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων ήταν τόσο χρήσιμη ώστε η πολιτεία πλήρωνε το εισιτήριο των απόρων για την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων(θεωρικά χρήματα).Στις μέρες μας παρακολουθούμε θεατρικές παραστάσεις για να περάσουμε ευχάριστα τον ελεύθερο μας χρόνο.

Όσο αφορά τον τρόπο παράστασης οι διαφορές που υπάρχουν είναι ότι στην αρχαιότητα οι θεατρικές παραστάσεις συνοδεύονταν πάντα από χορό ενώ τώρα δεν είναι απαραίτητος.

Επίσης, τότε, το θέατρο ήταν διαφορετικά κατασκευασμένο. Έιχε κυκλικό σχήμα.Αλλά και στις μέρες μας, υπάρχουν κάποια θέατρα τα οποία διατηρούν την ίδια τεχνοτροπία.
Εκείνη την εποχή τα θέατρα καταλάμβαναν ένα μέρος της ζωής των ανθρώπων. Δηλαδή, τα θεωρούσαν σημαντικά, γιατί μέσα από αυτά μάθαιναν για διάφορα πράγματα. εμείς στις μέρες μας πηγαίνουμε για να παρακολουθήσουμε μια παράσταση για να περάσουμε ελεύθερα τον χρόνο μας, αλλά και για να ψυχαγωγηθούμε.
Τα αρχαία θέατρα ήταν ένας χώρος συγκέντρωσης πολλών Ελλήνων σε κάθε περιοχή. Όπως ξέρουμε στην Αθήνα υπήρχαν τα θεωρικά χρήματα και η χορηγία. Γενικά, θεωρούνταν πολύ σημαντικός τομέας της ζωής των αρχαίων Ελλήνων σε κάθε πόλη – κράτος. Τα σημερινά θέατρα έχουν πολλές διαφορές με τα αρχαία.
Πρώτον, τα αρχαία θέατρα ήταν “ανοιχτά”, ενώ τα σημερινά όχι με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Δεύτερον, το σχήμα των αρχαίων θεάτρων ήταν κυκλικό, ενώ το σχήμα των σημερινών όχι.
Οι κερκίδες σχημάτιζαν ένα κύκλο. Αυτός ο κύκλος ήταν ο τόπος “δράσης” των ηθοποιών. Ο κύκλος αυτός ονομαζόταν ορχήστρα. Ήταν σημαντικό το σχήμα του θεάτρου για την καλή ακουστική, καθώς τότε δεν υπήρχαν μικρόφωνα.
Τρίτον, οι ηθοποιοί ήταν πάντα άντρες και αν έπρεπε να “παίξουν” γυναικείο ρόλο έπρεπε απλώς να φορέσουν γυναικεία μάσκα. Όλοι οι ηθοποιοί φορούσαν μάσκες υποχρεωτικά, ενώ τώρα όχι.
Τέταρτον, τότε υπήρχαν μουσικοί που κάναν τα “ηχητικά εφέ”. Και σήμερα μπορεί να συμβεί αυτό, αλλά συνήθως σήμερα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και οπτικά εφέ στο θέατρο.

Μέσα από αυτά συμπεραίνουμε ότι κυρίως η απίστευτη εξέλιξη της τεχνολογίας έχει αλλάξει πολλά στο θέατρο. Αυτό έχει και τα καλά του αλλά και τα κακά του. Ένα από τα κακά, και λυπάμαι που το συμπεραίνω, αλλά δυστυχώς σήμερα το θέατρο έχει πολύ λιγότερη σημασία από ότι τότε. Και φυσικά πολλή λιγότερη δημοτικότητα.

ΠΗΓΗ: Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

**Η ιστορία της Γραφής

**ΑΡΧΑΙΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ

«Νο?ς ?γι?ς ?ν σ?ματι ?γιε?»: ?να υγι?ς πνε?μα προϋποθ?τει υγι?ς σ?μα.
Η φρ?ση απηχε? το κλασικ? αθλητικ? ιδε?δες, σ?μφωνα με το ο?
πο?ο η εκγ?μναση του σ?ματος ?ταν απαρα?τητη προϋπ?θεση για
σωματικ? και πνευματικ? υγε?α. Οι αρχα?οι ?λληνες π?στευαν ?τι
μ?νο ?να γερ? και ρωμαλ?ο σ?μα μπορο?σε να φιλοξεν?σει ?να
υγι?ς πνε?μα. Γι’ αυτ? ?λλωστε η γυμναστικ? αποτελο?σε βασικ?
μ?ρος της παιδε?ας που λ?μβαναν οι ν?οι.

?ν π?σ? περιπτ?σει: σε κ?θε περ?πτωση.
Παντ? τρ?π?: με κ?θε τρ?πο.
?ν ε?θ?τ? χρ?ν?: σε κατ?λληλο χρ?νο.
Χρ?νου φε?δου: μη σπαταλ?ς ?σκοπα το χρ?νο σου.
?δινεν ?ρος κα? ?τεκεν μ?ν: πολ? κακ? για το τ?ποτα.
Μ?τρον ?ριστον: να κρατ?ς το μ?τρο σε ?λα.
Μηδ?ν ?γαν: να μην κ?νεις τ?ποτε υπερβολικ?.
Μ? μου το?ς κ?κλους τ?ραττε: μη με ανησυχε?ς.
Ο?κ ?ν τ? πολλ? τ? ε?: η ποι?τητα δεν βρ?σκεται στην ποσ?τητα.
?ν τ? ρ?μ? το? λ?γου: κατ? τη δι?ρκεια της συζ?τησης.
Ε?ρ?σθω ?ν παρ?δ?: ας ειπωθε? παρενθετικ?.

Το απόσπασμα 3 μας παρουσιάζει τα κύρια χαρακτηριστικά του Ερωτόκριτου. Παρόλο που ο Ερωτόκριτος είναι μικρός στην ηλικία, εντούτοις διακρίνεται για τη σύνεση και τη σοφία του. Είναι ώριμος, έξυπνος και έχει την ικανότητα να δίνει στους άλλους χρήσιμες συμβουλές. Επίσης, διακρίνεται για την καλοσύνη και την αρχοντιά του. Τέλος, ο ποιητής αναφέρει ότι ο ήρωάς του είναι στολισμένος με όλες τις χάρες του κόσμου. Οι εκφράσεις του αποσπάσματος που δηλώνουν αυτά τα γνωρίσματα του Ερωτόκριτου είναι οι εξής: «`Ητονε δεκαοκτώ χρονώ, μα’ χε γερόντου γνώση», «τα λόγια ντου’ σανε θροφή κι η αρμηνειά του βρώση», «ήτονε τς αρετής πηγή και τς αρχοντιάς η φλέγα».

ΠΗΓΗ: http://www.odyssey.com.cy/main/default.aspx?it=1&tabid=138&itemid=905